Konkordato
1. KONKORDATO HAKKINDA GENEL BİLGİLER
m. 285 – 309/l maddeleri arasında düzenlenmiştir. 7101 sayılı
Kanun ile iflasın ertelenmesi yürürlükten kaldırılmıştır. (673 sayılı KHK ile
2016 yılında yürürlüğe giren 669 sayılı KHK ile iflasın ertelenmesi kurumuna
başvuru imkanı durdurulmuştur. Bir takip yolu
değildir. Borçlunun
sıfatı önemli değildir. İflasa tabi olsun olmasın, herkesin şartları
oluştuğunda konkordato talep etmesi mümkündür. Borçlunun
alacaklıları ile anlaşarak yargısal bir süreç dışında gerçekleştirdiği
konkordatoya özel konkordato veya mahkeme dışı konkordato denir. Konkordatonun
yapılma biçimine göre: tenzilat (yüzde) konkordatosu veya vade konkordatosu
veya karma konkordato Yapılış
zamanına göre: iflas dışı ve iflas içi konkordato İflasa tabi
olmayan şahıslar için konkordato her halükarda iflas dışıdır. Yapılış amacına
göre, borçların tasfiyesine yönelik konkordato ve malvarlığının tasfiyesine
yönelik konkordato (m. 309/a, 309/l) Yukarıda
bahsedilen tüm türler, borçların tasfiyesine yönelik konkordatodur. Malvarlığının
terki suretiyle konkordatoda, alacaklılara borçlunun malvarlığı üzerinde
tasarruf etmek veya bu malların tamamını ya da bir kısmını 3.kişiye devretmek
yetkisi verilir. Diğer konkordato türleri ile karma şeklinde yapılması
mümkündür. |
2. ADİ KONKORDATO – İFLAS DIŞI KONKORDATO
m. 285-
Konkordatoya başvuru ehliyeti
bakımından herhangi bir sınırlama yapılmamıştır. Herhangi bir borçlu
konkordato talep edebilir. İflasa tabi olan bir borçlunun iflasına karar
verilmeden önce başvurulabileceği konkordato türüdür. 1.Öncelikle borçlunun veya iflas isteyebilecek
alacaklılardan birinin ATM’ye başvurarak bir konkordato projesi vererek
borçları ne suretle ödemeyi teklif ettiğini belirtmesi gerekir. 2.ATM, eklenmesi gereken belgelerin eksiksiz mevcut
olduğu tespit edilirse borçluya 3 aylık bir geçici mühlet kararı verir ve 1
veya 3 geçici konkordato komiseri tayin eder. Geçici mühlet süresi, borçlunun
veya geçici komiserin talebiyle 2 ay daha uzatılabilir. 3.Geçici mühlet içinde borçluya kesin mühlet verilip
verilmeyeceği karara bağlayacaktır. Geçici komiser, mahkemeye bir rapor
sunar. Mahkemece 1 yıllık kesin mühlet verilir. Ayrıca komiser atanmasına da
karar verir. Durum gerektirmediği takdirde geçici komiser görevine devam
eder. Kesin mühlet kararıyla alacaklılar kurulu da oluşturulabilir. Bir
yıllık kesin mühlet 6 aya kadar uzatılabilir. 4.Komiser alacaklıları toplantıya çağırır ve
alacaklılar yapılacak oylama sonucu konkordatonun kabul edilip edilmeyeceği
hakkında karar verir. 5. Alacaklıların konkordatoyu kabulü üzerine
konkordato ATM’ye sunulur. ATM, konkordatoyu tasdik ederse konkordato hüküm
ve sonuçlarını doğurur. Tenzilat konkordatosu ise belli oranlarda
borçlarından kurtulur. Konkordatoya başvurulabilen haller m. 285 – nakit darlığı içinde bulunan borçlular başvurabilir.
“borçlarını vadesi geldiği halde ödemeyen veya vadesinde ödeyememe tehlikesi
altında bulunan herhangi bir borçlu” Nakit sıkıntısı, acz hali ile tam olarak aynı anlama
gelmez. Acz halindeki gibi sürekli bir nakit darlığı aranmaz, geçici nakit darlığı
yeterlidir. Ödeme güçlüğü veya ödeme güçlüğüne düşme tehlikesi olarak
adlandırılabilir. m. 177- doğrudan iflas sebebi olan ödemelerin tatili
halinde de konkordato talep edilebilir. Borca batık bir sermaye şirketi de konkordato talep
edebilir., TTK m. 377 f. 1 Konkordato talebi ve geçici mühlet Konkordato talebinde bulunacak kişi iflasa tabi
kişilerdense muamele merkezinin bulunduğu, değilse yerleşim yerinin bulunduğu
yer ATM’ye dilekçe ile başvurmalıdır. Vekil tarafından yapılacak ise vekaletnamede özel
yetkinin (konkordato veya sulh için) bulunması gerekmektedir. Vesayet altında
ise, vesayet makamından izin alınmalıdır. Dilekçede konkordato mühleti talep edilir, bazı
belgelerin varlığına bağlanmıştır, m. 286, Konkordato Talebine Eklenecek
Belgeler Hakkında Yönetmelik 1.Konkordato teklifi ön projesi 2.Malvarlığı durumunu gösteren belgeler (TTK’ya
hazırlanması gereken son bilanço, gelir tablosu, nakit akım tablosu, ara
bilançılar, ticari defterlerin açılış ve kapanış tasdikleri, e-defter berat
bilgileri, diğer bilgi ve belgeler, maddi ve maddi olmayan duran varlıklara
ait olup defter değerlerini içeren listeler, tüm alacak ve borçları vadeleri
ile birlikte gösteren liste ve belgeler) 3. Alacaklılar listesi, toplam alacak miktarı ve
imtiyaz durumunu gösteren tablo, imtiyazlı alacakları gösteren tablo, m. 286 4.Konkordato ön projesinde yer alan teklife göre
alacaklıların eline geçmesi öngörülen miktar ile borçlunun iflası halinde
alacaklıların eline geçebilecek muhtemel miktar 5.Denetim raporu ile dayanakları gösteren belgeler Alacaklının konkordato talebinde bulunması
durumunda, borçlusunun ticari defterlerini, bilançosunu vs. sunma zorunluluğu
yoktur, proje önermesi mümkündür. Alacaklı talebinde borçlunun belgeleri hazırlaması
gereklidir, ancak masraflar alacaklı tarafından karşılanır. Konkordato talebinde bulunan, konkordato gider
avansını yatırmaya mecburdur, HMK m. 114 ve 115 kıyasen uygulanır. Konkordato talebi üzerine mahkeme, m. 286’da
belirtilen belgelerin eksiksiz olarak mevcut olduğunu tespit ettiğinde derhal
geçici mühlet kararı verir. Mahkemenin yapacağı inceleme belgelerin eksiksiz
olup olmadığı hususunda olan şekli bir incelemedir. Ön proje ve eklerinin
içerik ve yerindelik bakımından incelenmesi ise geçici mühlet kararıyla
birlikte atanan geçici komiser tarafından yapılacaktır. Geçici komiser, konkordatonun başarı şansı konusunda
bir rapor yazar, mahkemeye verir. Olumsuz bir rapor durumunda mahkeme geçici
mühlet kararını kaldırır ve iflas kararı verilir. Bu rapor için geçici
mühletin sonunun beklenmesine gerek yoktur. Geçici mühlet kararıyla, mahkeme atadığı komisere ön
projenin başarıya ulaşma şansının bulunup bulunmadığı konusunda 1-2 hafta
içinde bir ön rapor düzenleme görevi verir. Geçici mühlet kararı, TSG ve Basın İlan Kurumu’nun
resmi ilan portalında yayınlanır, m. 288 Geçici mühlet süresi 3 aydır, istisnai durumlarda en
fazla 2 ay daha uzatılabilir. Geçici mühlet talebinin kabulü ve uzatılması
kararlarına karşı kanun yoluna başvurulamaz. Ancak, ilanla birlikte 7 gün
içinde alacaklıların itiraz hakkı bulunmaktadır. Geçici mühlet, kesin mühletin sonuçlarını doğurur.
Ancak, komiserin kesin mühlet içindeki tüm görevleri ise geçici mühlet
kararıyla başlamaz. Örneğin, alacaklılar kurulu oluşturulamaz. ATM, geçici mühlet kararıyla m. 297/2’de sayılan
işlemlerin yasaklanması da dahil borçlunun malvarlığının muhafazası için
işlemleri yapabilir. Ancak, borçlunun banka hesaplarının bloke edilmesi gibi
bir tedbir kararı, özellikle tacir olan borçlunun işlerini sürdürememesine
sebep olduğundan kesinlikle verilmemelidir. Bu kapsamda verilen tedbirler ihtiyati tedbir değil,
geçici koruma tedbiri niteliğindedir. Geçici mühlet kararının en önemli sonucu,takiplerin
durması ve yeni takip başlatılamamasıdır, m. 288, 294. Bunun bazı istisnaları
vardır: Rehnin paraya çevrilmesi yoluyla takip ve işçi ve nafaka alacakları
için takip yasağı Geçici mühlet kararı verilirken aynı anda geçici
komiser de atanır. Gerektiğinde 3 komiser de atanabilir. 3 kişi seçilmesi
halinde, biri bağımsız denetçi olmalıdır, m. 287/3. Bir diğerinin de hukukçu
olması tercih sebebi sayılmıştır. Konkordato komiserinin nitelikleri yönetmelikle
belirlenir, Konkordato Komiserliği ve Alacaklılar Kuruluna Dair Yönetmelik. Kesin mühletin verilmesi, uzatılması ve kaldırılması Kesin mühletin verilmesinin tek şartı, konkordatonun
başarıya ulaşma ihtimalinin bulunmasıdır. Komiserin incelemesi sonucunda mahkemenin kesin
mühlet kararı vermesi için komiserin raporunu ve alacaklıların itirazlarını
dikkate alır ve borçlunun ödeme kabiliyetini tekrar kazanması amacına hizmet
etmesi yolunda kuvvetli bir ihtimalin varlığına kanaat getirmesi gerekir. Mahkeme bu konudaki kararına re’sen karar verir. Çekişmesiz yargı işidir ve mahkeme basit yargılama
usulüne göre inceler. Duruşmadan önce komiser raporunu sunmalıdır, duruşmada
bulunması hakimin takdirine bırakılmıştır. Kesin mühlet koşullarının oluşup oluşmadığına dair
bilirkişi raporu alınmasına gerek yoktur. Mahkeme kararını azami 5 ay içinde vermek
zorundadır, m. 289. Gerekli şartların bulunmadığı kanaatine varırsa ve
komiser raporu da bu yöndeyse borçluya kesin mühlet verilmez. Kanunda açık bir hüküm olmamakla beraber, kesin
mühlet talebinin reddine karşı istinaf yoluna başvurulabilir. Mahkeme, konkordatonun başarıya ulaşmasının mümkün
olduğu kanaatine varırsa, borçluya 1 yıllık kesin mühlet verir, m. 289 Yeni bir görevlendirme yapılmasını gerektirecek bir
durum yoksa, eski komiser görevine devam eder. 1 yıllık sürenin yetmeyeceği anlaşılırsa bu kesin
süre bitmeden önce komiser veya borçlunun talebiyle borçluya 6 aya kadar
ilave mühlet verilebilir, m. 289. Süre uzatımından önce alacaklılar kurulunun
görüşü de alınır. Kesin mühlet talebinin kabulü ile kesin mühlet
talebinin kaldırılması talebinin reddine ilişkin kararlara karşı kanun yolu
kapalıdır. Geçici mühlet kararı ve bu sürenin uzatılmasına ilişkin kararına
karşı da kanun yolu kapalıdır, m. 287. Kesin mühlet talebinin reddine karşı
istinaf yoluna başvurulabilir. Kesin mühletin uzatılması kararına karşı kanun
yoluna başvurulup başvurulmayacağı konusunda açık bir hüküm yoktur. Açık bir
yasaklama olmadığından başvurulabileceği savunulabilir. Kesin mühlet, m. 288’e göre ilan eder. Alacaklıların
alacaklarını kaydetmesi için ilandan itibaren 15 günü vardır. Alacaklarını
kaydetmeyenler, konkordato projesinin müzakerelerine katılamayacaklardır, m.
299. Bilançoda kayıtlı alacaklılar bu yaptırımdan muaftır. İlanın birer sureti, adresi belli olan alacaklılara
postayla gönderilir, m. 299 Mühletin Alacaklılar Bakımından Sonuçları, m. 294 Tüm takipler durur, zamanaşımı ve hak düşürücü
süreler işlemez, m. 294. İhtiyati haciz kararları uygulanmaz, hiçbir icra
takip işlemi yapılmaz, m. 51. Ancak, bazı istisnaları vardır: Borçluya karşı rehnin paraya çevrilmesi yoluyla
takipte bulunmak mümkündür. Ancak bu takiplerde de muhafaza tedbirleri
alınamaz ve rehinli malın satışı gerçekleşemez, m. 296. m. 206’da belirtilen alacaklar için haciz yoluyla
takip yapılabilir ve daha önce başlanmış takiplere devam edilebilir. Konkordato, rehinle temin edilmiş alacaklar dışında
faiz işlemesini durdurur, m. 294. Ancak, konkordatoda açıkça alacaklara faiz
işleyeceği hüküm altına alınabilir. Takas yasağı ve takasa itiraz hakkındaki hükümler
borçlunun taraf olduğu alacaklar için de uygulama alanı bulur. Hacizli mallar için m. 186 uygulanır. Konkordato mühletinin verilmesinden önce müstakbel
bir alacağın devri sözleşmesi yapılmış ve alacak mühletin verilmesinden sonra
doğmuş ise devir hükümsüzdür. Konusu para olmayan alacaklar, para alacağına
çevrilerek komisere bildirilir. Borçlu, komiserin onayıyla taahhüdün aynen
ifasını üstlenmekle serbesttir. Mühlet içinde iflas davası açılamaz. Mühlet kararının borçlunun taraf olduğu davalara bir
etkisi yoktur. Takip yasağına getirilen istisnalar, haciz yoluyla
takip için geçerlidir. İflas yoluyla takip yasağı, söz konusu alacaklar için
de mutlak olarak geçerlidir. Mühletin Borçlu Bakımından Sonuçları, m. 297 Borçlunun tasarruf yetkisi sınırlıdır. Bazı
tasarrufları hiç yapamaz, bazı tasarrufları ise komiserin izni ile yapabilir.
Mühlet içinde komiserin onayıyla akdedilen
sözleşmelerden doğan borçlar, malvarlığının terki suretiyle konkordatoda ve
sonraki iflasta masa borcu sayılır, m. 308. Borçlu, mahkemenin izni dışında, mühletin ilanından
itibaren rehin ve ipotek tesis edemez, taşınmaz satamaz, işletmeyi devredemez
ve takyit edemez, kefil olamaz ve ivazsız tasarruflarda bulunamaz, bunlara
ilişkin sözleşmeler mutlak olarak batıldır, m. 297. Bu işlemler dışında, komiserin onayı olmadan yapılan
işlemler geçerlidir, bu işlemlerden doğan alacaklar konkondartoya tabi olur,
m. 308. Bu işlemlerle alacaklılar zarara uğrar ise, komiser
bu durumu rapor ederek mahkemeden mühletin kaldırılmasını isteyebilir. Mühletin Sözleşmeler Bakımından Sonuçları, m. 296 Borçlunun konkordatoya müracaat ettiği takdirde
sözleşmenin hükümsüz kalacağına dair hükümler uygulanmaz, m. 296. Uygulanmaz
ifadesi, BK’daki geçersizlik olarak anlaşılmalıdır. Borçlu, tarafı olduğu ve konkordatonun amacına
ulaşmasına engelleyen sürekli borç ilişkilerini komiserin uygun görüşü ve
mahkemenin onayıyla herhangi bir zamanda sona erecek şekilde feshedilir. Rehinli Alacaklılarla Müzakere ve Borçların
Yapılandırılması, m. 308/h Borçlunun her rehinli alacaklı ile ayrı anlaşma
yapmasına imkan tanımaktadır. Tüm rehinli alacakları kapsayacak yeknesak bir
teklif yapılması mümkün değildir. Alacaklıların tümünün muvafakati aranmaz. Onay
vermeyen alacaklılar, sözleşmede kararlaştırılan temerrüt faiz oranı
uygulanmak suretiyle diğer rehinli alacaklılarla yapılan anlaşmalardan en
uzun vadelisine tabi olmaktadır. Teklifin geçerliliği, adi alacaklılarla yapılan
konkordatonun tasdik edilmesi şartına bağlıdır. Alacaklı, ön projede belirtmek suretiyle rehinle
temin edilmiş borçları yapılmasını talep edebilir, m. 308/h. Bunun üzerine komiser, kesin mühlet içinde rehinli
alacaklıları davet eder. Ortak bir metin üzerine görüşülebilir, ancak mutlaka
böyle bir zorunluluk yoktur. Müzakere ve müzakereyi takip eden 7 günlük iltihak
süresi içinde rehinli alacaklılar alacak miktari ile itibariyle 3te 2yi aşan
bir çoğunlukla önerileri kabul eder ve anlaşma sağlanırsa komiser anlaşmayı
tutanağı geçirir ve alacaklıların imzalarını alır. Rehinli alacaklılarla
yapılan anlaşmanın tüm rehinli alacaklıları bağlayıcılığı konkordatonun kabul
ve tasdik edilmesine bağlıdır. 3te 2yi aşan rehinli alacaklı ile yeniden
yapılandırma anlaşmasına varıldığı durumda, borçlu ile anlaşamayan rehinli
alacaklılar, taraflar arasındaki sözleşmede kararlaştırılan temerrüt öncesi
faiz oranı uygulanmak suretiyle diğer rehinli alacaklılarla yapılan
anlaşmalardan en uzun vadelisine tabi olacaktır. Rehinli alacaklılardan birisi, rehinli alacağa
ilişkin anlaşmanın feshini sağlayabilir. Konkordatonun tasdikinden sonra rehinli
alacaklılardan birisi anlaşmanın feshini sağlayabilir. Ödeme yapılmaması
halinde konkordatonun kısmen feshi istenebilir, m. 308/e Bu durumda çoğunluk, 3te 2nin altına düşerse anlaşma
tüm rehinli alacaklılar bakımından zorunlu olmaktan çıkacaktır. 2 halde kesin mühlet kaldırılmalıdır: 1.Borçlunun mali durumunun düzelmesi, m. 291 2.m. 292’deki hallerden birinin varlığıdır.
(borçlunun malvarlığının korunması için iflasın açılmasının gerekli olması
veya konkordatonun başarıya ulaşamayacağının anlaşılması, m.297’deki yasak
işlemleri mahkemenin izni olmadan yaparsa veya borçlunun alacaklıları zarara
uğratmak amacıyla hareket ettiği anlaşılıyorsa, sermaye şirketi veya
kooperatif borca batık olduğu halde konkordato teklifinden ferağa ederse) Bu hallerin varlığında komiser durumu mahkemeye
bildirir ve mühletin kaldırılmasını ister. Kaldırılmadan itibaren mühlet boyunca işleyen
faizlerin alacaklıları ödenmesi gerekecektir. Kesin mühletin kaldırılması
yoluna karşı kanun yoluna müraacatın yasak olduğuna dair bir hüküm
bulunmamaktadır. Konkordato komiseri Komiserin nitelikleri, yönetmelikle belirlenir. Birden fazla komiser atanması halinde mahkeme bu
kişilerin de görev ve yetkilerini belirlemelidir. Komiser atanmasına ilişkin karar, çekişmesiz yargı
işidir, istinaf yoluna başvurulabilir. Borçlu veya alacaklılar kurulu, komiserin azlini ve
yerine yeni bir komiser atanmasını isteyebilir. Komiser, konkordato işine münhasır olan bir icra
organdır, hukuki statüsü ve fonksiyonu bakımından icra ve iflas müdürüne
benzemektedir. İcra ve İflas müdürüne ilişkin m. 8,10,11.’de
belirtilen yükümlülükler geçerlidir, m. 290/3 Görevleri: 1.Borçlunun tasarruflarını denetlemek ve işlemlere
katılmak, m. 290/1/b 2.Borçlunun malvarlığının defterini tutmak, m. 298 Komiser, borçlunun mallarının defter değerini
belirlerken kural olarak piyasadaki rayiç değerleri ve devam etmekte olan bir
işletmedeki değerleri esas almalıdır. Ancak, malvarlığının terki suretiyle
konkordatoda malların tasfiye değerleri esas alınır. Rehinli malların değerinin takdiri önem arz
etmektedir. Komiser, bu takdire ilişkin kararını alacaklıların incelemesine
sunmak zorundadır. Rehinli alacakların kıymet takdiri, gayrimenkul değerleme
uzmanlığıyla yetkilendirilmiş kişiler tarafından yapılmalıdır. Kıymet takdiri kararı alacaklılar toplantısından
önce yazılı olarak rehinli alacaklılara ve borçluya bildirilir, m. 298/2. Alacaklılar 7 gün içinde gerekli masrafı peşin
ödeyerek mahkemeye itiraz edip yeniden kıymet takdiri yapılmasını
isteyebilir. İki kıymet takdiri arasında önemli ölçüde fark çıkmışsa
alacaklı, borçludan kıymet takdiri için yapmış olduğu masrafları isteyebilir.
3.İlan ile alacakları davet etmek, m. 299-301 4.Kendisine bildirilen alacakları incelemek, m. 300 5.Ara raporlar düzenlemek, m. 290 Alacaklılar kurulu Mahkeme, kesin mühlet kararıyla birlikte alacaklılar
kurulunu oluşturur, m. 289 Adi konkordatoda alacaklılar kurulunun oluşturulması
hakimin takdirine bırakılmıştır, m. 289 Hangi durumlarda alacaklar kurulunun oluşturulacağı
Yönetmelikle belirlenmiştir. En az 3 alacaklı sınıfı bulunması kaydıyla
alacaklı sayısının 250 veya alacak miktarıın 125 milyon TL’yi aşması halinde
alacaklılar kurulunun oluşturulması zorunludur, Yön. m. 22 Kurulda kimlerin yer alacağına mahkeme karar verir. Alacaklılar kurulu, kesin mühlet içinde komiserin
faaliyetlerine nezaret etme ve komisere tavsiyelerde bulunma yetkisine
sahiptir, m. 290/4 Kurul, komiserin faaliyetlerini yeterli bulmazsa
komiserin değiştirilmesini talep edebilir. Kurul, ayda en az 1 kez toplanır ve hazır
bulunanların oy çokluğuyla karar alır. Alacaklılar toplantısı ve kararı Alacaklılar, yapılan ilanda belirtilen yer ve
zamanda toplanır, m. 301 Karar alma yetkisine sahip bir organ değildir. Toplantıya, alacağını süresinde bildirenler ve
bildirmemekle beraber ayrıntılı bilançoda gösterilenler katılabilir. Borçlu
da toplantıda bulunmaya mecburdur m. 302. Konkordato komiseri toplantı başkanıdır ve ayrıntılı
bir rapor verir, m. 302. Teklifin onaylanması konusunda herhangi bir oylama
yapılmaz. Toplantı sonunda bir tutanak düzenlenir ve
alacaklılar ve komiser tarafından imzalanır. Alacaklılar, 7 gün içinde konkordatoyu kabul
ettiklerini komisere bildirebilirler. Daha önce kabul eden bir alacaklı bu
beyanı ile bağlıdır, 7 günlük süre içerisinde değiştiremez. Toplantıdan itibaren 7 gün içinde komiser, projenin
alacaklılar tarafından kabul edilip edilmediğini ve tasdikin uygun olup
olmadığına dair gerekçeli bir rapor hazırlanır ve tüm belgelerle beraber
ticaret mahkemesine tevdi eder, m. 302/4 Malvarlığının terki suretiyle konkordatoda ise
alacaklılara düşecek meblağ ile paraya çevirmeden sonra elde edilecek hasılat
veya 3. Kişi tarafından teklif edilen meblağ arasında bir karşılaştırma
yapmalıdır. Konkordato projesi, m. 302’deki çoğunlukla kabul
edilmiş olmalıdır. Kaydedilmiş alacaklıların yarısı veya kaydedilmiş olan
alacakların dörtte biri ve alacaklarının 3te ikisini aşan bir çoğunluk Oylamada sadece projeden etkilenen alacaklılar oy
kullanabilir. Rehinli alacaklılar, kıymet takdiri sonucunda teminatsız
kaldıkları kısım için hesaba katılırlar. Bunun için borçlunun borçtan şahsen
sorumlu olması gerekir. İmtiyazlı alacaklar, imtiyazdan feragat ederlerse bu
alacaklar da dikkate alınır. Sadece m. 206/1’deki ve 6183 sayılı Kanun’daki
devlet alacakları ve rehin alacakları konkordato hükümlerine tabi değildir. Mühlet içinde komiserin izniyle akdedilmiş borçlar
adi konkordatoda konkordato şartlarına tabi değildir, malvarlığının terki
suretiyle konkordatoda veya sonraki bir iflasta masa borcu sayılır. Sürekli borç ilişkilerindeki karşı edimler de hesaba
katılmaz, m. 308/c Komisere yazdırılmış olup da borçlu tarafından
reddedilmiş alacaklar konusunda mahkeme karar verir. Mahkemenin vereceği
karar, konkordatonun kabulü için aranan çoğunluğun hesabında dikkate alınıp
alınmayacağına ve ne ölçüde dikkate alınacağına ilişkin bir karardır. Konkordato komiserine yazdırılmış, fakat taliki
şarta ve belirsiz vadeye bağlı olan alacaklarla ilgili de mahkeme karar
verir. Bunun için alacağın alacaklısının mahkemeye başvurması gerekir,
komiser bu başvuruyu kendiliğinden yapmaz. Faiz alacağı da çoğunluk hesabında dikkate alınır. Yabancı para alacakları, çoğunluğun hesabında
dikkate alınırken Türk parası değeri üzerinden işlem görecektir. Konkordatonun ATM’de incelenmesi ve tasdiki m.304’e göre mahkeme, komiserin gerekçeli raporunu
ve dosyayı inceleyerek yargılamaya başlar.Kesin mühlet içinde kararını vermek
zorundadır. 6 aydan fazla süre uzatılamaz. Mahkeme, hemen bir duruşma günü belirler ve bunu
ilan eder. Dava değil, bir çekişmesiz yargı işidir. Duruşma
gününe kadar komiserin raporunu ve dosyayı inceleyerek eksiklik ve çelişkiler
varsa bunları komisere tamamlatmalı ve ek rapor istenmelidir, gerektiğinde
bilirkişiden de yararlanabilir. Komiser mutlaka dinlenmelidir. Komiser, tanıklığa
ilişkin hükümler, m. 253, kıyasen uygulanarak zorla getirilmesi ve koşulları
oluştuğunda cezai yaptırım uygulanması da mümkündür. Borçlunun da dinlenmesi gerekir. Borçlu gelmezse
mahkeme dosya kapsamına göre karar verir. İtiraz eden alacaklıların da incelenmesi uygun olur.
Alacağa borçlu tarafından itiraz edilmesi durumunda mahkeme ilgili kişinin
gerçekten alacaklı sıfatını taşıyıp taşımadığı hakkında da karar verebilmesi
gerekir. Konkordato şartlarının oluşup oluşmadığı incelenmelidir.
İspat yükü, borçludadır. Kendiliğinden araştırma ilkesi geçerlidir ve basit
yargılama usulü uygulanır, m. 316 Tasdik şartları şunlardır: 1.Adi konkordatoda teklif edilen tutarın, borçlunun
iflası halinde alacaklıların eline geçebilecek muhtemel miktardan fazla
olacağının anlaşılması gerekir, m. 305/1/a Hesaplamayı, komiserin yapması istenmektedir.
Hesaplamaya itiraz edilirse, bilirkişi incelemesi yaptırılabilir. 2.Malvarlığının terki suretiyle konkordatoda paraya
çevirme halinde elde edilen hasılat veya 3.kişi tarafından teklif edilen
meblağ, iflas yoluyla tasfiye halinde elde edilebilecek bedelden fazla
olmalıdır, m. 305/1/b/a 3.Teklif edilen meblağ borçlunun kaynakları ile
orantılı olmalıdır. Borçlunun sadece aktif malvarlığı değil, finansal
kaynakları ile karşılaştırma yapılmalıdır. 4.Konkordato gerekli çoğunlukla kabul edilmiş
olmalıdır, m. 305/1/b/c 5.Alacaklılar açıkça vazgeçmedikçe kanunda öngörülen
alacaklar için yeterli teminat gösterilmiş olmalıdır. m. 305/1/b/d Her alacaklı, teminattan açık bir beyanla
vazgeçebilir. Vazgeçme, alacağın niteliğinde bir değişikliğe yol açmaz,
imtiyazlar devam eder. Gösterilecek teminat bakımından HMK m. 87 uygulanır.
Konkordato mühleti için teminat işlemlerinin
tamamlanması gerekir. 6.Tasdik için gereken giderler ve harçlar depo
edilmelidir, m. 305/1/b/e Konkardatoda karar ve ilan harcı, alacaklılara
verilmesi kararlaştırılan meblağın binde 2,27’sidir. Depo edilmediği takdirde, borçluya kesin bir süre
verilmelidir ve buna uyulmadığı takdirde tasdik talebinin reddedilmesi
gerekir. Konkordatonun tasdiki kararında alacaklıların hangi
ölçüde alacaklarından vazgeçtikleri, borçlunun borçlarını nasıl ödeyeceği ve
gerekirse sağlanacak teminatlar belirlenir, m. 306/1 Hüküm fıkrasında konkordato çerçevesindeki
ödemelerin kaç taksit halinde hangi tarihlerde ve tutarlarda yapılacağını
ödemelere başlanması için kararın kesinleşmesinin beklenip beklenmeyeceği
hususlarına açıkça yer verilmelidir. Tasdik kararında, rehinli alacaklılar ile yapılan
yeniden yapılandırma anlaşmalarının toplam rehinli alacakların üçte ikisini
aştığı ve anlaşmaya varmayan rehinli alacaklıların hangi vadelere tabi olduğu
hususu da açıkça belirtilmelidir, m. 308/h Konkordato tasdikinden sonra borçlu malvarlığı
üzerinde serbestçe tasarruf edebilir. Mahkeme, tasdik kararı ile birlikte kararın
ilanından itibaren alacakları itiraza uğramş olan alacaklıların 1 ay içinde
dava açmalarını bildirir, m. 308/b/1 Çekişmeli alacaklara isabet eden payın kararın
kesinleşmesine kadar borçlu tarafından mahkemece belirlenen bir bankaya
yatırılmasına karar verilebilir. Süresi içinde dava açmamış olan alacaklılar bu
paydan ödeme yapılmasını isteyemezler, bu durumda pay borçluya iade edilir,
m. 308/b/2 Konkordatonun reddine ilişkin karar m. 288’e göre
ilan edilir ve ayrıca ilgili yerlere bildirilir. Talebi reddeden mahkeme, alacaklının talebi üzerine
borçlu iflasa tabi kişilerdense borçlunun iflasına karar verebilir. Bunun
için doğrudan iflas sebeplerinden birisinin mevcut olması gerekir. Ancak, m. 177/3’te 308. Maddedeki hal varsa bunun
doğrudan iflas sebebi sayılacağı belirtilmiştir. Yani, konkordato talebinin
reddedilmesinin tek başına alacaklının talebi üzerine doğrudan iflas sebebi
sayılmaktadır. Bu durumda, m. 308 ile m. 177 birbiriyle örtüşmemektedir.
Hangi halde, borçlu hakkında iflas kararı verilebileceği 177/3’e göre
anlaşılmalıdır. Bu durumda ayrıca diğer doğrudan iflas sebeplerinin varlığı
aranmamalıdır. Konkordato talebinin reddini gerektiren durum ve
koşullarda bir değişiklik olmadıkça reddedilen proje ile tekrar konkordato
talebinde bulunulamayacağı kabul edilmelidir. Talebi reddeden mahkeme, tasdik için yatırılan
giderlerden, m. 305/1/b/e, red harcını mahsup ettikten sonra tasdik için
yatırılmış olan ilam harcının iadesine karar vermelidir. Konkordato hakkında verilen karara karşı borçlu veya
konkordato talep eden alacaklı kararın tebliğinden, itiraz eden alacaklılar
ise tasdik kararının ilanından itibaren 10 gün içinde istinaf yoluna
başvurabilir. BAM’ın verdiği karara karşı da temyize başvurmak
mümkündür. BAM kararından itibaren 10 günde temyize başvurmak gereklidir. Konkordatoya itiraz etmeyen alacaklılar verilen
karara karşı kanun yoluna başvuramazlar. Komiser, sadece kendisine ait ücret
hakkında kanun yoluna başvurabilir. Alacaklılar konkordatoya itiraz etmemişlerse, borçlu
kanun yoluna başvuru hakkından feragat ederse tasdik kararı kesinleşmiş olur.
Geçici hukuki koruma önlemleri varsa bunlarla ilgili
ayrıca karar vermediği takdirde, bu tedbirler karar kesinleşinceye kadar
devam edecektir. Tasdik talebine alacaklılar itiraz etmişse, bu
yargılama sonundaki karar çekişmeli yargı kararı olacağından (maddi anlamda
kesin hüküm teşkil ettiğinden) konkordatonun tasdiki talebi hakkındaki
mahkeme kararlarının kesinleşmesinden sonra koşulları varsa yargılamanın
yenilenmesi yoluna gidilebilir. Tasdik kararı 288. Madde gereğince ilan olunur.
İlanın masrafları, borçludan alınan 305/e bendine göre borçludan alınan
paradan karşılayacaktır. Mahkemenin ilanı yapmaması, konkordatonun feshine
sebep olmaz. Konkordatonun hüküm ve sonuçları 1.Bütün alacaklılar için mecburi olması, m.308/c Konkordato, tasdik kararıyla bağlayıcı hale gelir,
tasdik kararının kesinleşmesine gerek yoktur. Konkordato projesinde
konkordatonun tasdik kararının kesinleşmesiyle bağlayıcı hale geleceği de
kararlaştırılabilir. Tasdik kararı ile birlikte kural olarak tüm
alacaklar için mecburi hale gelir. Tasdik edilmiş ve kesinleşmiş olan konkordato, o
konkordatoya ret oyu veren ve alacağını yazdırmamış olan alacaklılar için de
mecburidir. Mühlet içinde komiserin izniyle akdedilmiş borçlar
adi konkordatoda konkordato şartlarına tabi değildir, malvarlığının terki
suretiyle konkordatoda veya sonraki iflasta masa borcu sayılır. İİK m. 206’daki alacaklılar da konkordatoya tabi
değildir. Alacağı rehinle temin edilmi ise rehinli alacaklılar konkordatoya
tabi değildir. Rehinli mal, 3.kişiye ait ise mühlet içinde borçluya karşı
rehnin paraya çevrilmesi yoluyla takip yapılabildiğinden m.308/h çerçevesinde
yeniden yapılandırma olmamış ise daha önce başlamış takibe de devam
edilebilecektir. 6183 sayılı Kanun kapsamındaki alacaklar da
konkordato kapsamında değildir. Malvarlığının terki suretiyle konkordatoda sıra
cetveli hazırlanacağından imtiyazlı alacaklar kendilerine düşecek olan garame
payı ile yetinmek zorundadır. 2.Takiplere Etkisi Konkordato sürecinde takip yapılamaz, daha önce
başlamış olan takiplere de devam edilemez. Daha önce başlayıp da mühlet içinde duran takiplerde
borçlunun mallarına haciz konulmuş ve fakat hacizli mallar paraya çevrilmemiş
ise tasdik kararının kesinleşmesi ile bu hacizler düşer, m. 308/ç Tasdik, sadece hacizleri düşürür, mühlet kararı ile
duran takipler ise düşmez. Konkordatoya tabi alacaklar hakkındaki zamanaşımı,
konkordatoda kabul edilen vade tarihinden itibaren 10 yıldır. 3.Müşterek Borçlu ve Kefillere Etkisi Alacaklı, konkordatoya kabul oyu vermemişse alacaklı
müşterek borçlu ve kefillerden alacağının tamamını isteyebilir. Kabul oyu
veren ise alacağını sadece konkordatodaki şartlara göre isteyebilir. Kabul oyu vermiş olsa bile, alacaklı müşterek
borçluya veya kefile ödeme karşılığında alacağını temlik etmeyi teklif
etmişse ve alacaklılar toplantısının yeri, gnü ve saatini en az 10 gün önce
bildirmişse, müşterek borçlu veya kefile karşı haklarını muhafaza eder, m.
303. Konkordatoda oy hakkı bulunmayan imtiyazlı
alacaklılar, borçlunun yakınları ve rehinli alacaklılar konkordatoya yazılmış
olmak şartıyla, müşterek borçlu ve kefillere başvurabilir. 4.Kayyım Atanması Tasdik kararında, gerekli gözetim, yönetim ve
tasfiye tedbirlerini almakla görevli bir kayyım tayin edilebilir, m. 306/2 Kayyım 2 ayda bir rapor hazırlayarak bu raporu
mahkemeye sunar ve alacaklılar bu raporu inceleyebilir. 5.Rehinli Malların Muhafaza ve Satışı ile Finansal
Kiralama Konusu Malların İadesinin Ertelenmesi, m. 307 Konkordatoyu tasdik eden hakim, borçlunun talebi
üzerine rehinli taşınır veya taşınmazın satışını erteleyebilir. Ertelemenin yapılabilmesi için rehinlerin mühletin
verilmesinden önce doğmuş olması gerekir, m. 307/1/b/a. Ayrıca konkordato
talep tarihine kadar ödenmemiş faizi bulunmamalıdır, m. 307/1/b/b Ayrıca, rehinli malın işletmenin faaliyeti için
zorunlu olduğunu ve paraya çevrilmesi durumunda ekonomik varlığının tehlikeye
düşeceğini yaklaşık olarak ispat etmelidir, m. 307/1/b/c Ayrıca, finansal kiralama konusu malların iadesinin
de ertelenmesi mümkündür. 4 şartı vardır: 1.Finansal kiralama sözleşmesinin aynen ifasını, m.
294/7’ye göre üstlenmiş olmalıdır. 2.Finansal kiralamadan doğan kira alacağı,
konkordato talebinden önce doğmuş olmalıdır. 3.Ödenmemiş kira borcu 3 aylık tutarı aşmamalıdır. 4.Erteleme nedeniyle malın değer kaybından
kaynaklanabilecek zarar teminat altına alınmış olmalıdır. Ayrıca, borçlunun finansal kiralama konusu malın
işletmenin faaliyeti için zorunlu olduğunu ve iade edilmesi durumunda
ekonomik varlığının tehlikeye düşeceğini yaklaşık olarak ispat etmelidir. Aşağıdaki hallerin yaklaşık olarak ispat edilmesi
halinde erteleme kaldırılır: 1.Borçlu ertelemeyi yanlış bilgiler vermek suretiyle
elde etmişse, 2.Borçlunun serveti ve gelirleri artmış ve borçlu
ekonomik varlığını tehlikeye sokmadan borcu ödeyebilecek hale gelmişse, 3. Rehinli malın paraya çevrilmesi veya finansal
kiralama konusu malın iadesi, borçlunun ekonomik varlığını artık tehlikeye
sokmayacaksa İsviçre İİK m. 306a maddesinin aynen çevirisidir. 6.Konkordato dışı ödeme vaatlerinin geçersizliği Borçlunun alacaklılardan birine konkordato
şartlarından fazla olarak ödeme vaadinde bulunması yasaktır ve bu vaat,
batıldır, m. 308/d Alacaklılar bu sebebe dayanarak konkordatonun
tamamen feshini isteyebilir, m. 308/f Konkordatonun feshi 1.Bir alacaklı bakımından fesih, m. 308/e Tasdikten sonra her alacaklı borçlar ödenmediği
takdirde borçluya karşı takip yapabilir, ya da konkordatonun sadece kendisi
bakımından feshini de talep edebilir ve dava açabilir. Konkordatodan etkilenmeyen alacaklının alacaklısı
dava açamaz, çünkü davayı açmakta hukuki yararı yoktur. Konkordatoya yazılmamış alacaklar da kesinleşen
konkordatoya tabi olduklarından fesih davası açabilir, borçlu alacağın
varlığına itiraz etmiş ise, davacı öncelikle alacaklı sıfatını ispat
etmelidir. Konkordatonun sadece talep eden alacaklı bakımından
feshine karar verildiğinde borçludan alacağını konkordatodan önceki haliyle
yani tam olarak isteyebilir. Bu halde alacaklı, müşterek borçlu ve kefillerden
alacağını ancak konkordato şartlarına göre isteyebilir. Fesih kararı, alacaklının konkordato gereğince
kazanmış olduğu hakları ortadan kaldırmaz. Alacaklı, teminatı muhafaza eder
ve kendisi için bankaya para yatırılmış ise alacaklının rüçhan hakkı vardır. 2.Konkordatonun tamamen feshi, m. 308/f Borçlunun dürüst olmayan hareketlerle konkordatonun
tasdikini sağladığı anlaşılırsa, alacaklılardan her biri feshi isteyebilir,
bu durumda konkordato tüm alacaklılar için fesh edilmiş olur, m. 308/f. Konkordatonun feshi halinde m. 308 uygulanır. Fesih halinde, konkordatoyu kabul etmiş olan
alacaklılar, alacaklarını borçlu ile birlikte müşterek borçlu ve kefillerden
de tam olarak isteyebilir. |
3. İFLAS İÇİ (İFLASTAN SONRA) KONKORDATO
İİK m. 285 – I. ADÎ KONKORDATO Konkordato talebi |
MADDE 285- Borçlarını,
vadesi geldiği hâlde ödeyemeyen veya vadesinde ödeyememe tehlikesi altında
bulunan herhangi bir borçlu, vade verilmek veya tenzilat yapılmak suretiyle
borçlarını ödeyebilmek veya muhtemel bir iflâstan kurtulmak için konkordato
talep edebilir. İflâs talebinde bulunabilecek her alacaklı,
gerekçeli bir dilekçeyle, borçlu hakkında konkordato işlemlerinin
başlatılmasını isteyebilir. Yetkili ve görevli mahkeme; iflâsa tabi olan borçlu
için 154 üncü maddenin birinci veya ikinci fıkralarında yazılı yerdeki,
iflâsa tabi olmayan borçlu için yerleşim yerindeki asliye ticaret
mahkemesidir. Konkordato talebinde bulunan, Adalet Bakanlığı
tarafından yürürlüğe konulan tarifede belirtilen konkordato gider avansını
yatırmaya mecburdur. Bu durumda 12/1/2011 tarihli ve 6100 sayılı Hukuk
Muhakemeleri Kanununun 114 üncü ve 115 inci maddeleri kıyasen uygulanır. |
İİK m. 286 – Konkordato talebine eklenecek belgeler |
MADDE 286- Borçlu,
konkordato talebine aşağıdaki belgeleri ekler. a) Borçlunun borçlarını hangi oranda veya vadede ödeyeceğini, bu kapsamda
alacaklıların alacaklarından hangi oranda vazgeçmiş olacaklarını, ödemelerin
yapılması için borçlunun mevcut mallarını satıp satmayacağını, borçlunun
faaliyetine devam edebilmesi ve alacaklılara ödemelerini yapabilmesi için
gerekli malî kaynağın sermaye artırımı veya kredi temini yoluyla yahut başka
bir yöntem kullanılarak sağlanacağını gösteren konkordato ön projesi. b) Borçlunun malvarlığının durumunu gösterir belgeler; borçlu defter
tutmaya mecbur kişilerden ise Türk Ticaret Kanununa göre hazırlanan son
bilanço, gelir tablosu, nakit akım tablosu, hem işletmenin devamlılığı
esasına göre hem de aktiflerin muhtemel satış fiyatları üzerinden hazırlanan
ara bilançolar, ticari defterlerin açılış ve kapanış tasdikleri ile
elektronik ortamda oluşturulan defterlere ilişkin e-defter berat bilgileri,
borçlunun malî durumunu açıklayıcı diğer bilgi ve belgeler, maddi ve maddi
olmayan duran varlıklara ait olup defter değerlerini içeren listeler, tüm
alacak ve borçları vadeleri ile birlikte gösteren liste ve belgeler. c) Alacaklıları, alacak miktarlarını ve alacaklıların imtiyaz durumunu gösteren liste d) Konkordato ön projesinde yer alan teklife göre alacaklıların eline
geçmesi öngörülen miktar ile borçlunun iflâsı hâlinde alacaklıların eline
geçebilecek muhtemel miktarı karşılaştırmalı olarak gösteren tablo. e) Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumunca
yetkilendirilen bağımsız denetim kuruluşu tarafından Türkiye Denetim
Standartlarına göre yapılacak denetim kapsamında hazırlanan ve konkordato ön
projesinde yer alan teklifin gerçekleşeceği hususunda makul güvence veren
denetim raporu ile dayanakları. Borçlu, konkordato sürecinde mahkeme veya komiser tarafından
istenebilecek diğer belge ve kayıtları da ibraz etmek zorundadır. Birinci fıkranın (e) bendi kapsamında düzenlenecek raporlar ve bu
raporlara dayanak olacak denetimlerde, denetim kuruluşlarının faaliyetleri,
hak ve yükümlülükleri, raporların inceleme ve denetimleri, bu raporlar
sebebiyle doğacak idari ve hukuki sorumluluk ile diğer hususlar hakkında
26/9/2011 tarihli ve 660 sayılı Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim
Standartları Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararname hükümleri uygulanır. Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Adalet Bakanlığınca
yürürlüğe konulan yönetmelikle belirlenir. |
MADDE 287- Konkordato
talebi üzerine mahkeme, 286 ncı maddede belirtilen belgelerin eksiksiz olarak
mevcut olduğunu tespit ettiğinde derhâl geçici mühlet kararı verir ve 297 nci
maddenin ikinci fıkrasındaki hâller de dahil olmak üzere, borçlunun
malvarlığının muhafazası için gerekli gördüğü bütün tedbirleri alır. Konkordato işlemlerinin başlatılması alacaklılardan
biri tarafından talep edilmişse, borçlunun 286 ncı maddede belirtilen
belgeleri ve kayıtları mahkemenin vereceği makul süre içinde ve eksiksiz
olarak sunması hâlinde geçici mühlet kararı verilir. Bu durumda anılan belge
ve kayıtların hazırlanması için gerekli masraf alacaklı tarafından
karşılanır. Belge ve kayıtların süresinde ve eksiksiz olarak sunulmaması
hâlinde geçici mühlet kararı verilmez ve alacaklının yaptığı konkordato
talebinin de reddine karar verilir. Mahkeme, geçici mühlet kararıyla birlikte
konkordatonun başarıya ulaşmasının mümkün olup olmadığının yakından
incelenmesi amacıyla bir geçici konkordato komiseri görevlendirir. Alacaklı
sayısı ve alacak miktarı dikkate alınarak gerektiğinde üç komiser de
görevlendirilebilir. Üç komiser görevlendirilmesi durumunda komiserlerden
biri, mahkemenin bulunduğu ilde faaliyet göstermek şartıyla Kamu Gözetimi,
Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu tarafından yetkilendirilmiş bağımsız
denetçiler arasından seçilir. 290 ıncı madde bu konuda kıyasen uygulanır. Geçici mühlet üç aydır. Mahkeme bu üç aylık süre dolmadan
borçlunun veya geçici komiserin yapacağı talep üzerine geçici mühleti en
fazla iki ay daha uzatabilir, uzatmayı borçlu talep etmişse geçici komiserin
de görüşü alınır. Geçici mühletin toplam süresi beş ayı geçemez. 291 inci ve 292 nci maddeler, geçici mühlet hakkında
kıyasen uygulanır. Geçici mühlet talebinin kabulü, geçici komiser
görevlendirilmesi, geçici mühletin uzatılması ve tedbirlere ilişkin kararlara
karşı kanun yoluna başvurulamaz. |
MADDE 288- Geçici
mühlet, kesin mühletin sonuçlarını doğurur. Mahkemece geçici mühlet kararı, ticaret sicili
gazetesinde ve Basın-İlan Kurumunun resmî ilân portalında ilân olunur ve
derhâl tapu müdürlüğüne, ticaret sicili müdürlüğüne, vergi dairesine, gümrük
ve posta idarelerine, Türkiye Bankalar Birliğine, Türkiye Katılım Bankaları
Birliğine, mahallî ticaret odalarına, sanayi odalarına, taşınır kıymet
borsalarına, Sermaye Piyasası Kuruluna ve diğer lazım gelen yerlere
bildirilir. İlanda ayrıca alacaklıların, ilândan itibaren yedi günlük kesin
süre içinde dilekçeyle itiraz ederek konkordato mühleti verilmesini
gerektiren bir hâl bulunmadığını delilleriyle birlikte ileri sürebilecekleri
ve bu çerçevede mahkemeden konkordato talebinin reddini isteyebilecekleri
belirtilir. Geçici mühletin uzatılmasına ve geçici mühletin
kaldırılarak konkordato talebinin reddine ilişkin kararlar da ikinci fıkra
uyarınca ilân olunur ve ilgili yerlere bildirilir.. |
MADDE 289- Mahkeme,
kesin mühlet hakkındaki kararını geçici mühlet içinde verir. Kesin mühlet hakkında bir karar verilebilmesi için,
mahkeme borçluyu ve varsa konkordato talep eden alacaklıyı duruşmaya davet
eder. Geçici komiser, duruşmadan önce yazılı raporunu sunar ve mahkemece
gerekli görülürse, beyanı alınmak üzere duruşmada hazır bulunur. Mahkeme
yapacağı değerlendirmede, itiraz eden alacaklıların dilekçelerinde ileri
sürdükleri itiraz sebeplerini de dikkate alır. Konkordatonun başarıya ulaşmasının mümkün olduğunun
anlaşılması hâlinde borçluya bir yıllık kesin mühlet verilir. Bu kararla
birlikte mahkeme, yeni bir görevlendirme yapılmasını gerektiren bir durum
olmadığı takdirde geçici komiser veya komiserlerin görevine devam etmesine
karar verir ve dosyayı komisere tevdi eder. Mahkemece, kesin mühlet kararıyla beraber veya kesin
mühlet içinde uygun görülecek bir zamanda yedi alacaklıyı geçmemek, herhangi
bir ücret takdir edilmemek ve tek sayıda olmak kaydıyla ayrıca bir
alacaklılar kurulu oluşturulabilir. Bu durumda alacakları, hukuki nitelik
itibarıyla birbirinden farklı olan alacaklı sınıfları ve varsa rehinli
alacaklılar, alacaklılar kurulunda hakkaniyete uygun şekilde temsil edilir.
Alacaklılar kurulu oluşturulurken komiserin de görüşü alınır. Alacaklılar
kurulu her ay en az bir kere toplanır ve hazır bulunanların oy çokluğuyla
karar alır. Komiser bu toplantıda hazır bulunarak alınan kararları toplantıya
katılanların imzasını almak suretiyle tutanağa bağlar. Alacaklı sayısı,
alacak miktarı ve alacakların çeşitliliği dikkate alınarak alacaklılar
kurulunun zorunlu olarak oluşturulacağı hâller ile alacaklılar kuruluna
ilişkin diğer hususlar Adalet Bakanlığınca yürürlüğe konulan yönetmelikte gösterilir. Güçlük arz eden özel durumlarda kesin mühlet,
komiserin bu durumu açıklayan gerekçeli raporu ve talebi üzerine mahkemece
altı aya kadar uzatılabilir. Borçlu da bu fıkra uyarınca uzatma talebinde
bulunabilir; bu takdirde komiserin de görüşü alınır. Her iki hâlde de uzatma
talebi kesin mühletin sonra ermesinden önce yapılır ve uzatma kararı vermeden
önce, varsa alacaklılar kurulunun da görüşü alınır. Kesin mühlet verilmesine, kesin mühletin
uzatılmasına ve kesin mühletin kaldırılarak konkordato talebinin reddine
ilişkin kararlar, 288 inci madde uyarınca ilân edilir ve ilgili yerlere
bildirilir. |
İİK m. 290 – Konkordato komiseri ve alacaklılar kurulu ile bunların
görevleri |
MADDE 290- Dosyayı
teslim alan komiser kesin mühlet içinde, konkordatonun tasdikine yönelik
işlemleri tamamlayarak dosyayı raporuyla birlikte mahkemeye iade eder. Komiserin görevleri şunlardır: a) Konkordato projesinin tamamlanmasına katkıda bulunmak. b) Borçlunun faaliyetlerine nezaret etmek. c) Bu kanunda verilen görevleri yapmak. d) Mahkemenin istediği konularda ve uygun göreceği sürelerde ara raporlar
sunmak. e) Alacaklılar kurulunu konkordatonun seyri hakkında düzenli aralıklarla
bilgilendirmek. f) Talepte bulunan diğer alacaklılara konkordatonun seyri ve borçlunun
güncel malî durumu hakkında bilgi vermek. g) Mahkeme tarafından verilen diğer görevleri yerine getirmek. 8 inci, 10 uncu, 11 inci, 16 ncı, 21 inci ve 359 uncu maddeler hükümleri
kıyas yoluyla komiserler hakkında da uygulanır. Komiserin konkordatoya ilişkin işlemleri ile ilgili şikayetler, asliye
ticaret mahkemesi tarafından kesin olarak karara bağlanır. Komiserler, bilirkişilik bölge kurulları tarafından oluşturulan komiser
listesinden seçilir. Listeye kayıt için Adalet Bakanlığı tarafından izin
verilen kurumlardan alınacak eğitimin tamamlanmış olması zorunludur. Ayrıca,
Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu, komiser olarak
görevlendirilebilecek, yetkilendirilmiş bağımsız denetçileri liste hâlinde
bilirkişilik bölge kurullarına bildirir. Listede görevlendirilecek komiser
bulunmaması hâlinde liste dışından görevlendirme yapılır ve bu durum bölge
kuruluna bildirilir. Bir kişi eş zamanlı olarak beşten fazla dosyada geçici
komiser ve komiser olarak görev yapamaz. Komiserin sorumlulukları hakkında
227 nci maddenin dördüncü ve beşinci fıkrası hükümleri uygulanır. Konkordato komiserinin nitelikleri, eğitimi, eğitim verecek kurumlar ve
eğitimden muaf tutulacaklar ile komiserliğe ilişkin diğer hususlar Adalet
Bakanlığınca yürürlüğe konulan yönetmelikle belirlenir. Alacaklılar kurulu, komiserin faaliyetlerine nezaret eder; komisere
tavsiyelerde bulunabilir ve kanunun öngördüğü hâllerde mahkemeye görüş
bildirir. Alacaklılar kurulu komiserin faaliyetlerini yeterli bulmazsa,
mahkemeden komiserin değiştirilmesini gerekçeli bir raporla isteyebilir.
Mahkeme bu talep hakkında borçluyu ve komiseri dinledikten sonra kesin olarak
karar verir. |
İİK m. 291 – Borçlunun malî durumunun
düzelmesi nedeniyle kesin mühletin kaldırılması |
MADDE 291- Konkordato
talebi ile amaçlanan iyileşmenin, kesin mühletin sona ermesinden önce
gerçekleştiğinin komiserin yazılı raporuyla mahkemeye bildirilmesi üzerine
mahkemece resen, kesin mühletin kaldırılarak konkordato talebinin reddine
karar verilir. Bu karar, 288 inci madde uyarınca ilân edilir ve ilgili
yerlere bildirilir. Mahkeme, bu madde kapsamında kesin mühletin
kaldırılmasına karar vermeden önce borçlu ve varsa konkordato talep eden
alacaklı ve alacaklılar kurulunu duruşmaya davet eder; diğer alacaklıları ise
gerekli görürse davet eder. |
İİK m. 292 – Kesin mühlet içinde konkordato talebinin reddi ile iflâsın
açılması |
MADDE 292- İflâsa
tabi borçlu bakımından, kesin mühletin verilmesinden sonra aşağıdaki
durumların gerçekleşmesi hâlinde komiserin yazılı raporu üzerine mahkeme
kesin mühleti kaldırarak konkordato talebinin reddine ve borçlunun iflâsına
resen karar verir: a) Borçlunun malvarlığının korunması için iflâsın açılması gerekiyorsa. b) Konkordatonun başarıya ulaşamayacağı anlaşılıyorsa. c) Borçlu, 297 nci maddeye aykırı davranır veya komiserin talimatlarına
uymazsa ya da borçlunun alacaklıları zarara uğratma amacıyla hareket ettiği
anlaşılıyorsa. d) Borca batık olduğu anlaşılan bir sermaye şirketi veya kooperatif,
konkordato talebinden feragat ederse. İflâsa tabi olmayan borçlu bakımından ise birinci fıkranın (b) ve (c)
bentlerindeki hâllerin kesin mühletin verilmesinden sonra gerçekleşmesi
durumunda, komiserin yazılı raporu üzerine mahkeme kesin mühleti kaldırarak
konkordato talebinin reddine resen karar verir. Mahkeme, bu madde uyarınca karar vermeden önce borçlu ve varsa konkordato
talep eden alacaklı ve alacaklılar kurulunu duruşmaya davet eder; diğer
alacaklıları ise gerekli görürse davet eder. |
MADDE 293- Kesin
mühlet talebinin kabulü ile mühletin kaldırılması talebinin reddine ilişkin
kararlara karşı kanun yoluna başvurulamaz. Kesin mühlet talebinin değerlendirilmesi sonucunda,
hakkında iflâs kararı verilmeyen borçlunun konkordato talebinin reddine karar
verilirse, borçlu veya varsa konkordato talep eden alacaklı bu kararın
tebliğinden itibaren on gün içinde istinaf yoluna başvurabilir. Bölge adliye
mahkemesinin kararı kesindir. Bölge adliye mahkemesi tarafından ilk derece
mahkemesi kararı kaldırılarak mühlet kararı verildiği hâllerde dosya,
komiserin görevlendirilmesi de dahil olmak üzere müteakip işlemlerin
yürütülmesi için ilk derece mahkemesine gönderilir. Mahkemenin veya bölge adliye mahkemesinin konkordato
talebinin reddiyle birlikte borçlunun iflâsına da karar verdiği hâllerde 164
üncü madde hükmü uygulanır. |
İİK m. 294 – Kesin mühletin alacaklılar bakımından sonuçları |
MADDE 294- Mühlet
içinde borçlu aleyhine 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanuna göre yapılan takipler de dahil olmak üzere
hiçbir takip yapılamaz ve evvelce başlamış takipler durur, ihtiyatî tedbir ve
ihtiyatî haciz kararları uygulanmaz, bir takip muamelesi ile kesilebilen
zamanaşımı ve hak düşüren müddetler işlemez. 206 ncı maddenin birinci sırasında yazılı imtiyazlı alacaklar için haciz
yoluyla takip yapılabilir. Tasdik edilen konkordato projesi aksine hüküm içermediği takdirde kesin
mühlet tarihinden itibaren rehinle temin edilmemiş her türlü alacağa faiz
işlemesi durur. Takas bu Kanunun 200 ve 201 inci maddelerine tâbidir. Bu maddelerin
uygulanmasında geçici mühletin ilânı tarihi esas alınır. Hacizli mallar hakkında niteliğine uygun düştüğü ölçüde 186 ncı madde
hükmü uygulanır. Konkordato mühletinin verilmesinden önce, müstakbel bir alacağın devri
sözleşmesi yapılmış ve devredilen alacak konkordato mühletinin verilmesinden
sonra doğmuş ise, bu devir hükümsüzdür. Konusu para olmayan alacaklar, alacaklı tarafından, ona eşit kıymette
para alacağına çevrilerek komisere bildirilir. Şu kadar ki borçlu, komiserin
onayıyla taahhüdün aynen ifasını üstlenmekte serbesttir. |
İİK m. 295 – Kesin mühletin rehinli
alacaklılar bakımından sonuçları |
MADDE 295- Mühlet
sırasında rehinle temin edilmiş alacaklar nedeniyle rehnin paraya çevrilmesi
yoluyla takip başlatılabilir veya başlamış olan takiplere devam edilebilir
ancak bu takip nedeniyle muhafaza tedbirleri alınamaz ve rehinli malın satışı
gerçekleştirilemez. |
İİK m. 296 – Kesin mühletin sözleşmeler bakımından sonuçları |
MADDE 296- Sözleşmenin
karşı tarafının konkordato projesinden etkilenip etkilenmediğine
bakılmaksızın, borçlunun taraf olduğu ve işletmesinin faaliyetinin devamı
için önem arz eden sözleşmelerde yer alıp da borçlunun konkordato talebinde
bulunmasının sözleşmeye aykırılık teşkil edeceğine, haklı fesih sebebi
sayılacağına yahut borcu muaccel hâle getireceğine ilişkin hükümler,
borçlunun konkordato yoluna başvurması durumunda uygulanmaz. Sözleşmede bu
yönde bir hüküm bulunmasa dahi sözleşme, borçlunun konkordatoya başvurduğu
gerekçesiyle sona erdirilemez. Borçlu, tarafı olduğu ve konkordatonun amacına ulaşmasını engelleyen
sürekli borç ilişkilerini, komiserin uygun görüşü ve mahkemenin onayıyla
herhangi bir zamanda sona erecek şekilde feshedebilir. Bu çerçevede ödenmesi
gereken tazminat, konkordato projesine tabi olur. Hizmet sözleşmelerinin
feshine ilişkin özel hükümler saklıdır. |
MADDE 297- Borçlu,
komiserin nezareti altında işlerine devam edebilir. Şu kadar ki, mühlet
kararı verirken veya mühlet içinde mahkeme, bazı işlemlerin geçerli olarak
ancak komiserin izni ile yapılmasına veya borçlunun yerine komiserin
işletmenin faaliyetini devam ettirmesine karar verebilir. Borçlu, mahkemenin izni dışında mühlet kararından
itibaren rehin tesis edemez, kefil olamaz, taşınmaz ve işletmenin devamlı
tesisatını kısmen dahi olsa devredemez, takyit edemez ve ivazsız
tasarruflarda bulunamaz. Aksi hâlde yapılan işlemler hükümsüzdür. Mahkeme bu
işlemler hakkında karar vermeden önce komiserin ve alacaklılar kurulunun
görüşünü almak zorundadır. Borçlu bu hükme yahut komiserin ihtarlarına aykırı
davranırsa mahkeme, borçlunun malları üzerindeki tasarruf yetkisini
kaldırabilir veya 292 nci madde çerçevesinde karar verir. Birinci ve üçüncü fıkra kapsamında alınan kararlar
288 inci madde uyarınca ilân edilir ve ilgili yerlere bildirilir. |
İİK m. 298 – Defter tutulması ve
rehinli malların kıymetinin takdiri |
MADDE 298- Komiser,
görevlendirilmesini müteakip borçlunun mevcudunun bir defterini yapar ve
malların kıymetlerini takdir eder. Borçlunun başka yerlerde malları varsa bu
muamele o yer icra dairesi marifetiyle yaptırılabilir. Komiser rehinli malların kıymetinin takdirine
ilişkin kararını alacaklıların incelemesine hazır bulundurur; kıymet takdiri
kararı alacaklılar toplantısından önce yazılı olarak rehinli alacaklılara ve
borçluya bildirilir. İlgililer, yedi gün içinde ve masrafını önceden
vermek kaydıyla, mahkemeden rehinli malların kıymetini yeniden takdir etmesini
isteyebilirler. Eğer yeni kıymet takdiri bir alacaklı tarafından istenmiş ve
takdir edilen kıymet, kayda değer bir şekilde değişmişse alacaklı borçludan
masraflarının ödenmesini talep edebilir. Rehinli taşınmaz malların bu madde kapsamındaki
kıymet takdiri, 6/12/2012 tarihli ve 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu
uyarınca gayrimenkul değerleme uzmanlığı lisansı ile yetkilendirilen kişilere
yaptırılabilir. |
İİK m. 299 – Alacaklıları alacaklarını bildirmeye davet |
MADDE 299- Alacaklılar,
komiser tarafından 288 inci madde uyarınca yapılacak ilânla, ilân tarihinden
itibaren onbeş gün içinde alacaklarını bildirmeye davet olunur. Ayrıca,
ilânın birer sureti adresi belli olan alacaklılara posta ile gönderilir.
İlânda, alacaklarını bildirmeyen alacaklıların bilançoda kayıtlı olmadıkça
konkordato projesinin müzakerelerine kabul edilmeyecekleri ihtarı da
yazılır.. |
İİK m. 300 – Alacaklar hakkında borçlunun beyana daveti |
MADDE 300- Komiser,
borçluyu iddia olunan alacaklar hakkında açıklamada bulunmaya davet eder.
Komiser, alacakların varit olup olmadığı hakkında borçlunun defterleri ve
belgeleri üzerinde gerekli incelemelerde bulunarak bunların neticesini 302
nci madde gereğince vereceği raporda belirtir. |
MADDE 301- Konkordato
projesinin hazırlanması, alacakların bildirilmesi ve tahkiki tamamlandıktan
sonra komiser, 288 inci madde uyarınca yapacağı yeni bir ilânla alacaklıları,
konkordato projesini müzakere etmek üzere toplanmaya davet eder. Toplantı
günü ilândan en az on beş gün sonra olmak zorundadır. İlanda alacaklıların,
toplantıdan önceki yedi gün içinde belgeleri inceleyebilecekleri de
bildirilir. Ayrıca, ilânın birer sureti adresi belli olan alacaklılara posta
ile gönderilir. |
İİK m. 302 – Alacaklılar toplantısı ve projenin kabulü için gerekli
çoğunluk |
MADDE 302- Komiser
alacaklılar toplantısına başkanlık eder ve borçlunun durumu hakkında bir
rapor verir. Borçlu gerekli açıklamaları yapmak üzere toplantıda hazır bulunmaya
mecburdur. Konkordato projesi; a) Kaydedilmiş olan alacaklıların ve alacakların yarısını veya b) Kaydedilmiş olan alacaklıların dörtte birini ve alacakların üçte
ikisini, aşan bir çoğunluk tarafından imza edilmiş ise kabul edilmiş sayılır. Oylamada sadece konkordato projesinden etkilenen alacaklılar oy
kullanabilir. 206 ncı maddenin birinci sırasında yazılı imtiyazlı alacakların
alacaklıları ve borçlunun eşi ve çocuğu ile kendisinin ve evlilik bağı
ortadan kalkmış olsa dahi eşinin anası, babası ve kardeşi alacak ve alacaklı
çoğunluğunun hesabında dikkate alınmaz. Rehinle temin edilmiş olan alacaklar, 298 inci madde uyarınca takdir
edilen kıymet sonucunda teminatsız kaldıkları kısım için hesaba katılırlar. Çekişmeli veya geciktirici koşula bağlı yahut belirli olmayan bir vadeye
tabi alacakların hesaba katılıp katılmamasına ve ne oranda katılacağına
mahkeme karar verir. Şu kadar ki bu iddialar hakkında ileride mahkemece verilecek
hükümler saklıdır. Konkordato projesinin müzakereleri sonucunda oluşturulan konkordato
tutanağı, kabul ve ret oylarını içerecek şekilde derhâl imza olunur.
Toplantının bitimini takip eden yedi gün içinde gerçekleşen iltihaklar da
kabul olunur. Komiser, iltihak süresinin bitmesinden itibaren en geç yedi gün içinde
konkordatoya ilişkin bütün belgeleri, konkordato projesinin kabul edilip
edilmediğine ve tasdikinin uygun olup olmadığına dair gerekçeli raporunu
mahkemeye tevdi eder.. |
MADDE 303- Konkordatoya
muvafakat etmeyen alacaklı borçtan birlikte sorumlu olanlara karşı bütün
haklarını muhafaza eder. Konkordatoya muvafakat eden alacaklı da kendi
haklarını, borçtan birlikte sorumlu olan kişilere ödeme mukabilinde devir
teklif etmek ve onlara toplantıların günü ile yerini en az on gün önce haber
vermek şartıyla bu hükümden yararlanır. Alacaklı müracaat hakkına halel gelmeksizin borçtan
birlikte sorumlu olan kişilere konkordato müzakerelerine katılma yetkisini
verebilir ve onların kararını kabul taahhüdünde bulunabilir.. |
İİK m. 304 – Konkordatonun
mahkemede incelenmesi |
MADDE 304- Komiserin
gerekçeli raporunu ve dosyayı tevdi alan mahkeme, konkordato hakkında karar
vermek üzere yargılamaya başlar. Mahkeme, komiseri dinledikten sonra kısa bir
zamanda ve her hâlde kesin mühlet içinde kararını vermek zorundadır. Karar
vermek için tayin olunan duruşma günü, 288 inci madde uyarınca ilân edilir.
İtiraz edenlerin, itiraz sebeplerini duruşma gününden en az üç gün önce
yazılı olarak bildirmek kaydıyla duruşmada hazır bulunabilecekleri de ilâna
yazılır. Konkordato hakkında yapılan yargılamada kesin mühlet içinde bir karar
verilemeyeceği anlaşılırsa; mahkeme, gerekli görürse komiserden gerekçeli bir
rapor da alarak, karar verilinceye kadar mühlet hükümlerinin devamına karar
verebilir. Bu süre altı aydan fazla olamaz. |
İİK m. 305 – Konkordatonun
tasdiki şartları |
MADDE 305- 302 nci
madde uyarınca yapılan toplantıda ve iltihak süresi içinde verilen oylarla
kabul edilen konkordato projesinin tasdiki aşağıdaki şartların
gerçekleşmesine bağlıdır: a) Adi konkordatoda teklif edilen tutarın, borçlunun iflâsı hâlinde
alacaklıların eline geçebilecek muhtemel miktardan fazla olacağının
anlaşılması; malvarlığının terki suretiyle konkordatoda paraya çevirme
hâlinde elde edilen hasılat veya üçüncü kişi tarafından teklif edilen tutarın
iflâs yoluyla tasfiye hâlinde elde edilebilecek bedelden fazla olacağının
anlaşılması. b) Teklif edilen tutarın borçlunun kaynakları ile orantılı olması (bu
kapsamda mahkeme, borçlunun beklenen haklarının dikkate alınıp alınmayacağını
ve alınacaksa ne oranda dikkate alınacağını da takdir eder). c) Konkordato projesinin 302 nci maddede öngörülen çoğunlukla kabul
edilmiş bulunması. d) 206 ncı maddenin birinci sırasındaki imtiyazlı alacaklıların
alacaklarının tam olarak ödenmesinin ve mühlet içinde komiserin izniyle
akdedilmiş borçların ifasının, alacaklı bundan açıkça vazgeçmedikçe yeterli
teminata bağlanmış olması (302 nci maddenin altıncı fıkrası kıyasen
uygulanır). e) Konkordatonun tasdikinin gerektirdiği yargılama giderleri ile
konkordatonun tasdiki durumunda alacaklılara ödenmesi kararlaştırılan para
üzerinden alınması gereken harcın, tasdik kararından önce, borçlu tarafından
mahkeme veznesine depo edilmiş olması. Mahkeme konkordato projesini yetersiz bulursa kendiliğinden veya talep
üzerine gerekli gördüğü düzeltmenin yapılmasını isteyebilir. |
MADDE 306- Konkordatonun
tasdiki kararında alacaklıların hangi ölçüde alacaklarından vazgeçtiği ve
borçlunun borçlarını hangi takvim çerçevesinde ödeyeceği belirtilir. Kararda, tasdik edilen konkordatonun yerine
getirilmesini sağlamak için gerekli gözetim, yönetim ve tasfiye tedbirlerini
almakla görevli bir kayyım tayin edilebilir. Bu takdirde kayyım, borçlunun
işletmesinin durumu ve proje uyarınca borçlarını ödeme kabiliyetini muhafaza
edip etmediği konusunda iki ayda bir tasdik kararını veren mahkemeye rapor
verir; alacaklılar bu raporu inceleyebilirler. Tasdik kararı mahkemece, 288 inci madde uyarınca
ilân olunur ve ilgili yerlere bildirilir. |
İİK m. 307 – Konkordatonun
tasdiki kararı, kapsamı ve ilânı |
MADDE 307- Borçlunun
talebi üzerine, tasdik kararında rehinli malın muhafaza altına alınması ve
satışı, karardan itibaren bir yılı geçmemek üzere aşağıdaki şartlarla
ertelenebilir. a) Rehinle temin edilen alacak konkordato talebinden önce doğmuş
olmalıdır. b) Rehinle temin edilen alacağın konkordato talep tarihine kadar
ödenmemiş faizi bulunmamalıdır. c) Borçlu rehinli malın, işletmenin faaliyeti için zorunlu olduğunu ve
paraya çevrilmesi durumunda ekonomik varlığının tehlikeye düşeceğini yaklaşık
olarak ispat etmiş olmalıdır. Rehinli malın muhafazası ve paraya çevrilmesinin ertelenmesi hâlinde
satış isteme süresi işlemez. Borçlunun talebi üzerine, tasdik kararında finansal kiralama konusu
malların iadesi, karardan itibaren bir yılı geçmemek üzere aşağıdaki
şartlarla ertelenebilir. a) Borçlu finansal kiralama sözleşmesinin aynen ifasını 294 üncü maddenin
yedinci fıkrası uyarınca üstlenmiş olmalıdır. b) Finansal kiralamadan doğan kira alacağı konkordato talebinden önce
doğmuş olmalıdır. c) Ödenmemiş kira borcu, üç aylık tutarı aşmamalıdır. d) Bu erteleme nedeniyle finansal kiralama konusu malın değer kaybından
kaynaklanabilecek zarar, teminat altına alınmış olmalıdır. e) Borçlu finansal kiralama konusu malın işletmenin faaliyeti için
zorunlu olduğunu ve iade edilmesi durumunda ekonomik varlığının tehlikeye
düşeceğini yaklaşık olarak ispat etmiş olmalıdır. Birinci ve üçüncü fıkrada belirtilen alacaklılar yazılı görüşlerini
konkordatonun tasdikine ilişkin duruşmadan önce sunmaya davet edilirler; bu
alacaklılar ayrıca tasdik duruşmasına çağırılırlar. Borçlu, rehinli veya finansal kiralama konusu malı rızasıyla devreder,
iflâs eder veya ölürse, erteleme kendiliğinden hükümsüz hâle gelir. Konkordatoyu tasdik eden mahkeme, ilgili alacaklının talebi üzerine ve
borçluyu da davet ederek aşağıdaki hâllerden birinin varlığının yaklaşık
olarak ispat edilmesi kaydıyla erteleme kararını kaldırır. a) Borçlu ertelemeyi yanlış bilgiler vermek suretiyle elde etmişse. b) Borçlunun serveti ve gelirleri artmış ve borçlu, ekonomik varlığını
tehlikeye sokmadan borcu ödeyebilecek hâle gelmişse. c) Rehinli malın paraya çevrilmesi veya finansal kiralama konusu malın
iadesi, borçlunun ekonomik varlığını artık tehlikeye sokmayacaksa. |
İİK m. 308 – Konkordatonun tasdik edilmemesi ve borçlunun iflâsı |
MADDE 308- Konkordato
tasdik edilmezse mahkeme konkordato talebinin reddine karar verir ve bu karar
288 inci madde uyarınca ilân edilerek ilgili yerlere bildirilir. Borçlunun
iflâsa tabi şahıslardan olması ve doğrudan doğruya iflâs sebeplerinden
birinin mevcut olması hâlinde mahkeme, borçlunun iflâsına resen karar verir. |
İİK m. 308/a – Kanun
yolları |
MADDE 308/a- Konkordato
hakkında verilen karara karşı borçlu veya konkordato talep eden alacaklı,
kararın tebliğinden; itiraz eden diğer alacaklılar ise tasdik kararının
ilânından itibaren on gün içinde istinaf yoluna başvurabilir. Bölge adliye
mahkemesi kararına karşı on gün içinde temyiz yoluna başvurulabilir. İstinaf ve
temyiz incelemeleri, Hukuk Muhakemeleri Kanunu hükümlerine göre yapılır. |
İİK m. 308/a – Kanun
yolları |
MADDE 308/a- Konkordato
hakkında verilen karara karşı borçlu veya konkordato talep eden alacaklı,
kararın tebliğinden; itiraz eden diğer alacaklılar ise tasdik kararının
ilânından itibaren on gün içinde istinaf yoluna başvurabilir. Bölge adliye
mahkemesi kararına karşı on gün içinde temyiz yoluna başvurulabilir. İstinaf
ve temyiz incelemeleri, Hukuk Muhakemeleri Kanunu hükümlerine göre yapılır. |
İİK m. 308/b – Çekişmeli
alacaklar hakkında dava |
MADDE 308/b- Alacakları
itiraza uğramış olan alacaklılar, tasdik kararının ilânı tarihinden itibaren
bir ay içinde dava açabilirler. Tasdik kararını veren mahkeme, konkordato projesi uyarınca çekişmeli
alacaklara isabet eden payın, kararın kesinleşmesine kadar borçlu tarafından,
mahkemece belirlenen bir bankaya yatırılmasına karar verebilir. Süresi içinde
dava açmamış olan alacaklılar, bu paydan ödeme yapılmasını talep edemezler;
bu durumda yatırılan pay borçluya iade edilir. |
İİK m. 308/c – Konkordatonun
hükümleri |
MADDE 308/c- Konkordato,
tasdik kararıyla bağlayıcı hâle gelir. Tasdik edilen konkordato projesinde
konkordatonun, tasdik kararının kesinleşmesiyle bağlayıcı hâle geleceği de
kararlaştırılabilir; bu takdirde mühletin etkileri, kanunda öngörülen
istisnalar saklı kalmak kaydıyla konkordatonun bağlayıcı hâle geldiği tarihe
kadar devam eder. Bağlayıcı hâle gelen konkordato, konkordato talebinden önce veya
komiserin izni olmaksızın mühlet içinde doğan bütün alacaklar için
mecburidir. 206 ncı maddenin birinci sırasında yazılı imtiyazlı alacaklar, rehinli
alacaklıların rehnin kıymetini karşılayan miktardaki alacakları ve 6183
sayılı Kanun kapsamındaki amme alacakları hakkında bu maddenin ikinci fıkrası
hükmü uygulanmaz. Kredi kurumları tarafından verilen krediler de dahil olmak üzere, mühlet
içinde komiserin izniyle akdedilmiş borçlar, adi konkordatoda konkordato
şartlarına tabi değildir; malvarlığının terki suretiyle konkordatoda yahut
sonraki bir iflâsta masa borcu sayılır. Aynı kural karşı edimin ifasını
komiserin izniyle kabul eden borçlunun taraf olduğu sürekli borç
ilişkilerindeki karşı edimler için de geçerlidir. |
İİK m. 308/ç – Konkordatonun
sonuçlanmayan takiplere etkisi |
MADDE 308/ç- Konkordatonun
taraflar için bağlayıcı hâle gelmesi, geçici mühlet kararından önce
başlatılmış takiplerde konulan ve henüz paraya çevrilmemiş olan hacizleri
hükümden düşürür. Birinci fıkra hükmü, 308/c maddesinin üçüncü fıkrası kapsamındaki
alacaklar için konulan hacizler hakkında uygulanmaz.. |
İİK m. 308/d – Konkordato
haricinde yapılan vaatler |
MADDE 308/d- Borçlu
tarafından alacaklılardan birine konkordato projesinde öngörülenden fazla
olarak yapılan vaatler hükümsüzdür. |
İİK m. 308/e – Konkordatonun kısmen feshi |
MADDE 308/e- Kendisine
karşı konkordato projesi uyarınca ifada bulunulmayan her alacaklı konkordato
uyarınca kazanmış olduğu yeni hakları muhafaza etmekle birlikte konkordatoyu
tasdik eden mahkemeye başvurarak kendisi hakkında konkordatoyu
feshettirebilir. Fesih talebi üzerine verilecek hükmün tebliğinden itibaren on gün içinde
istinaf yoluna başvurulabilir. Bölge adliye mahkemesi kararına karşı tebliğ
tarihinden itibaren on gün içinde temyiz yoluna başvurulabilir. |
e
İİK m. 308/f – Konkordatonun tamamen feshi |
MADDE 308/f- Her
alacaklı, kötü niyetle sakatlanmış konkordatonun feshini tasdik kararını
vermiş olan mahkemeden isteyebilir. Konkordatonun tamamen feshi kararı kesinleştiğinde durum 288 inci madde
uyarınca ilân edilir ve ilgili yerlere bildirilir. 308 inci madde hükmü bu hâlde de uygulanır. |
İİK m. 308/g – Konkordatoda
harç, vergi istisnaları ve teşvik belgeleri |
MADDE 308/g- Tasdik
edilen konkordato projesi kapsamında; a) Yapılacak işlemler, 492 sayılı Harçlar Kanununa tabi harçlardan; bu
işlemler nedeniyle düzenlenecek kâğıtlar, damga vergisinden, b) Alacaklılar tarafından her ne nam altında olursa olsun tahsil edilecek
tutarlar, 6802 sayılı Gider Vergileri Kanunu gereği ödenecek banka ve sigorta
muameleleri vergisinden, c) Borçluya kullandırılacak krediler, Kaynak Kullanımı Destekleme
Fonundan, istisna edilmiştir. Bu istisna hükümleri konkordato projesinde belirtilen işlemler bakımından
borçlu ile proje kapsamındaki alacaklılara özgü olarak uygulanır. Üçüncü
kişiler bu istisna hükümlerinden yararlanamaz. Konkordato projesine göre borçları yeni bir itfa plânına bağlanan
borçlulara ait olan teşvik belgelerinin süreleri ile ihracat taahhüt
süreleri, geçici mühlet kararının verildiği tarihten konkordatonun bağlayıcı
hâle geldiği tarihe kadar işlemez. |
İİK m. 308/h– II. REHİNLİ ALACAKLILARLA MÜZAKERE VE BORÇLARIN
YAPILANDIRILMASI Rehinli alacaklılarla müzakere şartları ve yapılandırmanın hükümleri |
MADDE 308/h- Adi
konkordatoda borçlu, ön projede belirtmek suretiyle, alacaklı lehine rehin
tesis edilmiş borçlarının yapılandırılmasını bu madde uyarınca talep eder. Komiser, kesin mühlet içinde uygun göreceği zamanda bütün rehinli
alacaklıları borçlunun anapara indirimi, faiz indirimi, vadelendirme veya
diğer ödeme tekliflerini müzakere etmek üzere tebligat çıkartarak davet eder. Müzakerede ve müzakereyi takip eden yedi günlük iltihak süresi içinde
rehinli alacaklıların, alacak miktarı itibarıyla üçte ikiyi aşan çoğunluğu
ile bir anlaşma hasıl olursa, komiser, imzalanan anlaşmaları tutanağa bağlar
ve rehinli alacaklılarla anlaşma yapıldığını 302 nci madde uyarınca mahkemeye
tevdi edeceği gerekçeli raporuna ayrı ve bağımsız bir başlık altında işler. Borçlunun tekliflerinin alacak miktarı itibarıyla üçte ikiyi aşan
çoğunlukla kabul edilmesi hâlinde, borçlu ile anlaşamayan rehinli alacaklı,
konkordato talep tarihinden itibaren, taraflar arasındaki sözleşmede
kararlaştırılan temerrüt öncesi faiz oranı uygulanmak suretiyle, diğer
rehinli alacaklılarla yapılan anlaşmalardan en uzun vadelisine tabi olur. Bu
husus ve anlaşmaya varılamayan rehinli alacaklılara borçlu tarafından
yapılacak ödemelere ilişkin plan komiser tarafından tutanağa geçirilir ve
komiserin 302 nci madde uyarınca mahkemeye tevdi edeceği gerekçeli rapora da
işlenir. Rehinli alacaklılarla bir anlaşmaya varılamamışsa, bu husus da komiserin
gerekçeli raporuna işlenir. Mahkeme, rehinli alacaklılarla yapılan anlaşmaları üçte iki oranına
ulaşılıp ulaşılmadığı ve anlaşmaya varılamayan rehinli alacaklılar varsa
bunlara uygulanacak ödeme planının bu maddede öngörülen şartlara uyup
uymadığı bakımından kontrol ettikten sonra anlaşmaları ve ödeme planını, 305
inci ve 306 ncı maddeler uyarınca vereceği karara dahil eder. 302 nci madde uyarınca yapılacak alacaklılar toplantısı borçlunun
konkordato projesini kabul etmezse, bu madde uyarınca anlaşma yapmış olan
rehinli alacaklıların borçluyla akdetmiş bulundukları anlaşmalar ve anlaşma
yapmamış olan rehinli alacaklılar için hazırlanmış olan ödeme planı geçerli
hâle gelmez. Yapılan anlaşmaya uygun olarak kendisine karşı ifada bulunulmayan her
rehinli alacaklı tasdik kararını veren mahkemeye başvurarak o rehinli alacağa
ilişkin anlaşmayı feshettirebilir. Ancak bu fesih sonucunda üçüncü fıkrada
belirtilen üçte iki oranının altına düşüldüğü takdirde, borçlunun teklifini
kabul etmeyip ödeme planına tabi tutulan rehinli alacaklılar bu planla bağlı
olmaktan çıkar, borçlu ile anlaşmış olan rehinli alacaklılar ise anlaşmayı
sona erdirebilir. Bu madde münhasıran adi konkordatoda borçlunun, alacaklı lehine rehin
tesis edilmiş borçlarının yapılandırılması teklifinde bulunması hâlinde uygulanır.
285 ilâ 309/l maddeleri, açıkça belirtilmedikçe rehinli alacaklılar hakkında
uygulanmaz. |
İİK m. 309 – Şartları ve hükümleri |
MADDE 309- İflâsına
hükmedilmiş olan bir borçlu konkordato talep ederse veya bu borçlunun
alacaklılarından biri konkordato işlemlerinin başlatılmasını isterse, iflâs
idaresi, görüşüyle beraber ikinci alacaklılar toplanmasında veya daha sonra
müzakere edilmek üzere alacaklılara bu talebi bildirir. 302 ilâ 307 nci maddeler ile 308/a ilâ 308/g maddeleri burada da
uygulanır. Komisere ait görevler iflâs idaresi tarafından yapılır. Konkordato talebinin alacaklılar tarafından kabul edildiği toplantının
yapıldığı tarihten, konkordatonun mahkemece tasdik edildiği tarihe kadar
geçen sürede müflisin mallarının paraya çevrilmesi durur. Bu süre altı ayı
geçemez. Konkordato hakkında verilen karar iflâs idaresine bildirilir. Konkordatonun tasdiki kararının kesinleşmesi üzerine iflâs idaresi iflâsa
hükmeden mahkemeden iflâsın kaldırılmasını ister. İflâstan sonra konkordato iflâs tasfiyesi içinde ancak bir defa
istenebilir. |
Açıklamalar |
İflasına karar verilmiş bir kimse iflasın kaldırılması, m. 182, için
konkordato teklif edebilir. Müflis, konkordato teklifini (projesini) iflas idaresine verir. Bilanço,
gelir tablosu vs. vermesine gerek yoktur. İflas isteyebilecek olan alacaklılar da konkordato işlemlerinin
başlatılmasını talep edebilirler. İflasın açılması ile paraların kesin dağıtımı arasındaki dönemde teklif
edilebilir. Kesin dağıtımdan sonra teklif edilemez. Konkordato teklifi 2. Ve daha sonra alacaklılar toplantısında görüşülerek
oylanır. 2. Alacaklılar toplantısında teklifin görüşülebilmesi için toplanma
yeter sayısının mevcut olması, m. 237, 221, gerekli değildir. Görüşmeler
sırasında alacaklılar teklife karşı çıkabilir ve itirazlarını ileri
sürebilir. Özel bir çoğunluk öngörülmediği için adi konkordatoda gereken çoğunluğun
burada da sağlanması yeterlidir. Konkordato mühleti yoktur ve komiser atanmaz. Mühlet verilmediğinden devam etmekte olan iflas tasfiyesi de durmaz.
Tasfiye işlemleri, 2. Alacaklılar toplantısına kadar devam eder. Ancak,talebin alacaklılar tarafından kabul edildiği toplantının yapıldığı
tarihten, konkordatonun tasdik edildiği tarihe kadar geçen sürede müflisin
mallarının paraya çevrilmesi durur, m. 309/3. Bu süre 6 ayı geçemez. Teklif, 1.alacaklılar toplantısından önce yapılırsa 1.alacaklılar
toplantısı iflas tasfiyesini 2. Alacaklılar toplantısına kadar tatil
edebilir, m. 224/2. Ancak sadece satış işlemleri tatil edilmelidir. Teklifi alan iflas idaresi, bu teklifi gerekçeli bir rapor ile 2.
Alacaklılar toplantısına sunar, m. 309/1, 237/3. 2.alacaklılar toplantısı bu
teklifi inceler. İlanda, konkordato teklifinin de görüşüleceği açıkça
belirtilmelidir, m. 237/3. Teklif, 2. Alacaklılar toplantısından sonra yapılır ise, iflas idaresi
teklifin görüşülmesi için tekrar toplantıya çağırır, m. 240 Alacaklılar toplantısına iflas müdürü veya yardımcısı başkanlık eder.İflas
idaresi ise toplantıda alacaklılara teklif hakkında ayrıntılı bir rapor
sunar, m. 309/2 atfıyla m. 302/8. Toplantı sonunda tutanak düzenlenir ve alacaklılar tarafından imzalanır İflas içi konkordatonun kabulü için gereken çoğunluk iflas dışı konkordatodaki
gibidir. Gereken çoğunluğun hesabında dikkate alınma bakımından önemli olan,
alacağın sıra cetveline kabul edilip edilmediği değil, bildirilmiş olup
borçlu tarafından kabul edilmiş olup olmadığıdır. Kabul edilmeyen alacaklar
çekişmeli alacak sayılır ve hangi oranda dikkate alınacaklarına mahkeme karar
verir, m. 302/7 2. alacaklılar toplantısının konkordatonun kabulü hakkındaki karar, iflas
idaresi tarafından ticaret mahkemesine tasdik talebiyle sunulur. Tasdik kararı kesinleşince mahkeme durumu iflas idaresine bildirir. İflas
idaresi, mahkemeden iflasın kaldırılmasını talep eder, m. 309. Tasdik talebi reddedilirse kararı iflas idaresine bildirir. İflas idaresi
bu durumda tasfiyeye devam eder. Tasfiye süreci boyunca bir kez talep edilebilir. Borçlu, borçlarını konkordatodaki koşullara göre ödemekle yükümlüdür. İflas içi konkordatonun hükümleri tasdik kararıyla değil, iflasın
kaldırılması kararıyla yürürlüğe girer. Konkordatonun tasdikine ilişkin karar ayrıca ilan edilmez. İflasın
kaldırıldığının ilanı bunun yerine geçer, m. 182/3, m. 166/3 |
Yorumlar
Yorum Gönder